perjantai 16. tammikuuta 2015

Vuosi alkuun tilaisuuksien merkeissä

Joulunaika, uusi vuosi ja loppiainen aiheuttivat bloginkin kirjoittamiseen pientä taukoa. Vuosi on kuitenkin lähtenyt hankkeen toteutuksen kannalta reippaasti käyntiin; heti loppiaisviikolla järjestettiin viranhaltijoille ja luottamushenkilöille suunnattu tilaisuus otsikolla Kuntalaisosallisuus – mitä ja miksi? Tutkija ja erityisasiantuntija Ritva Pihlajan alustuksessa siirryttiin isommasta koko maan mittakaavasta kunta- ja kylätasolle esimerkkien kautta. Osanotto tilaisuuteen oli hyvä, sillä nimilistaan kertyi 50 nimeä. Keskustelu itse tilaisuudessa jäi vähemmälle, mikä johtunee osittain siitä, että osalle asiassa oli ehkä paljon sulateltavaa, osalle siinä ei ehkä ollutkaan juuri uutta, osa kaipaisi enemmän konkretiaa jne. Tilaisuus olisi ehkä pitänyt myös rakentaa hieman toisin ja keskustelua olisi pitänyt herätellä enemmän – kiitos palautteen antajille näistäkin huomioista!

Yleisesti ottaen palaute tilaisuudesta oli kuitenkin positiivisempaa kuin mitä odotin välittömästi tilaisuuden jälkeen: 29/35 palautteen antajasta piti tilaisuutta jonkin verran tai erittäin hyödyllisenä ja selkeä enemmistö oli myös kokenut saaneensa jotain eväitä omaan työhönsä (Jonkin verran 18/35, Melko paljon 11/35, Todella paljon 1/35), joten ehdottomasti kannatti järjestää. Ehkä toinen tilaisuus osallistavammin toteutettuna voisi olla tarpeen, nimenomaan keskustelua ja ajatustenvaihtoa ajatellen?

Tällä viikolla on keskitytty asukkaille suunnattuihin tilaisuuksiin. Niitä on tällä erää takana kaksi, ensi viikolla edessä vielä kolmas. Asukasiltojen tarkoituksena oli/on paitsi antaa mahdollisuus asukkaille kysellä ja keskustella viranhaltijoiden kanssa ajankohtaisista asioista, myös saada asukkaiden näkemyksiä paraikaa meneillään olevaan Lempäälän-Vesilahden maaseudun kehittämisohjelman 2010-2030 päivitystyöhön teemoittain.

Ensimmäinen asukasilta oli ti 13.1. Kuljun nuorisokellarilla, teemana Kulttuuri ja vapaa-aika. Osallistujia meidän järjestäjien ja viranhaltijoiden lisäksi oli vain kolme, ja hekin luottamushenkilöitä! Keskiviikkona 14.1. kokoonnuttiin Sääksjärvellä Sosiaali- ja terveyspalvelut –teeman kanssa, siellä ns. tavallisia asukkaita muutaman luottamushenkilön lisäksi oli viisi. Viranhaltijoita sen sijaan oli paikalla kuusi.


Väen vähäisyys ei estänyt vilkkaan keskustelun syntymistä tiistaina Kuljussa.

Miksi asukasiltojen osanotto on näin vähissä? Miksi facebookissa, kahvilassa ynnä muissa keskustellaan hyvinkin vilkkaasti kunnan toiminnasta ja ihmetellään, mutta kun tarjotaan tilaisuus tulla kasvotusten keskustelemaan, sitä ei hyödynnetä? Onko asukasilta konseptina vanhentunut – ihmiset eivät vaan enää jaksa/viitsi/ehdi lähteä liikkeelle tällaisten tilaisuuksien vuoksi? Oliko aihe liian lavea? Pitäisikö kutsu kohdentaa tarkemmin tietyille ryhmille? Oliko tiedotus riittämätöntä? Monta kysymystä, joita projektisuunnittelija täällä muiden järjestäjien kanssa kovasti miettii – ja nimenomaan ratkaisuja kaivaten, ketään syyllistämättä. Okei, tää ei toimi, mutta mikä toimisi? Ehdotuksia otetaan riemulla vastaan, yhteystietoihin tästä.

Viranhaltijat ansaitsevat tässä kohtaa suuren kiitoksen. He ovat osallistuneet asukasiltoihin runsaslukuisesti ja hyvällä asenteella, alustuksin varustautuneena sekä valmiina keskustelemaan ja vastaamaan kysymyksiin. Kiitos!


Kiitos Sääksjärven asukasiltaan osallistuneille! Työpajaosiossakin saatiin mukavasti ideoita ja kommentteja paikallisesta toiminnasta.

Ensi torstaina 22.1. on vielä viimeinen tästä kolmen asukasillan sarjasta. Teemana on Keskustan kehittäminen ja maankäytön suunnittelu yleensä. Alustuksen pitää kaavoituspäällikkö Ilari Rasimus ja tilaisuuteen on tulossa useita muitakin keskustan suunnitteluun eri tavoin osallistuneita. Joten oikeasti kannattaa tulla! Asukkaat, luottamushenkilöt, kunnan väki, kaikki kiinnostuneet, toivottavasti näemme teitä suuren joukon Ehtookodon juhlasalissa ensi viikolla!

Etiäpäin, sanoi mummo lumessa.


Anna Kulmakorpi (joka on räpsinyt myös yllä olevat kuvat)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti